Valea Coltilor – Hornul Coamei – Braul Mare al Costilei

Acum doua saptamani, cat timp eu ma delectam cu Brana Mare a Morarului, cativa prieteni au incercat ceva mai „hardcore”. Cine vrea sa incerce traseul, sa arunce o privire si aici.

Text: David Neacsu

Foto: Adrian Parvu

Traseu: 10-12 ore

Echipament necesar: coarda, ham alpinism, casca, anouri ( 2 bucati), opt rapel, 1-2 carabiniere cu siguranta

Se pleaca din Poiana Fanului de pe drumul spre Gura Diham, pe poteca de Valea Cerbului – marcata cu banda galbena. Mergem prin padure aproximativ 45 de minute pana la iesirea in Poiana Costilei. In partea opusa intrarii in poiana se vad coastele pravalite ale Muntelui Costila. Se remarca foarte clar o stana ( pe care o vom gasi tot acolo multi ani de acum incolo, asta doar datorita faptului ca acolo am pomenit-o si eu de vreo 30 de ani). Trecem prin spatele stanei si prindem spre dreapta o poteca care urca pieptis si chiar “foarte pieptis”.
Dupa un urcus destul de scarbos ajungem intr-o sa de unde se deschide sub noi Valea Malinului.

De fapt, de aici avem de ales 2 variante ( Hornul de la Scara ) – dar recomandabil este sa-l alegem pentru coborarea in Malin pe cel din stanga ( din partea superioara a seii). Coboram pana in firul vaii, chiar la intersectia dintre Valea Malinului si Valea Coltilor ( pe mana stanga cum privesti in sus).

Valea Coltilor este o vale scurta de abrupt, deosebit de curata, cu saritori frumoase care in mod normal nu necesita asigurare – asta doar daca ai la activ mai multe vai de abrupt din Bucegi. In mod normal o parcurgi lejer in 2 ore, fara sa dai pe branci. Capatul superior al vaii iese intr-o mica sa, deasupra Vaii Galbinele ( Coltul Galbinele).
Pentru Hornul Coamei ( pe care il putem admira in fata noastra) trebuie sa coboram pana in firul Vaii Galbinele, in dreptul grotei Hotel Galbinele. Aleg varianta asta tocmai pentru a lua Hornul Coamei de la capatul inferior. Nu sunt adeptul “fentarii” prin dreapta, pe brane care te duc usor in partea superioara a Hornului Coamei. Ne echipam cu hamurile, castile si incepem ascensiunea hornului, avand in stanga Peretele Galbinele. Saritorile si dificultatile apar de la primii pasi. Diferenta de nivel pe care o avem de parcurs pana in Braul Mare al Costilei este de aproximativ 250m.

Saritorile sunt solicitante, in general curate, iar daca nu a plouat de curand, chiar uscate. In marea lor majoritate saritorile se trec prin procedee de ramonaj si sprait, iar acolo unde nu se poate altfel – atac frontal. Prizele sunt numeroase si sanatoase, dar mare atentie la iesirile din saritori! Putem da drumul la pietre foarte usor, de aceea casca e un accesoriu obligatoriu. Nu prea ai pe unde ocoli aceste saritori, iar spatiul este doar pentru o persoana. Putem regrupa in locurile mai largi, exista pitoane dupa care se pot fila coechipierii.
Din loc in loc, pe partea stanga sunt intrarile in traseele cele mai vechi din tara, pitonate inca din anii ’30 de Nicolae Baticu. Dupa jumatatea hornului saritorile devin umede si pline de mazga, aici trebuie mai multa atentie! Doua sau trei saritori sunt mai dificile, iar iesirea din ele se face intotdeauna pe mana dreapta.

Dupa ultima saritoare hornul se deschide mai mult spre iesire, stanca devine foarte friabila, dar cautam sa inaintam pe niste coame stancoase unde stanca este buna. La iesire avem un bolovan mare cu o mica grota, iar in stanga coama larga a Crestei Costila Galbinele. Ascensiunea Hornului Coamei poate dura intre 1 ora si jumatate- 2 ore, totul depinzand de pregatirea oamenilor, numarul lor, dar mai ales de vreme.
In fata noastra se vad contraforturile Muntelui Costila. In stanga pe brau, la 5 minute de mers, se vede iesirea in platou pe Hornul lui Gelepeanu, iar in jos pe Creasta Vaii Albe spre Brana Aeriana.
Apucam spre dreapta spre Braul Mare al Costilei si incepem sa intersectam vaile Muntelui Costila – Valea Scorusilor, Valea Malinului. Aici trebuie multa atentie! Din cauza ploilor torentiale din iulie intrarea pe Braul Mare al Costilei dinspre Malin a fost spalata. Trebuie sa urcam din firul vaii pe un peretel de 5-6 m. Oricum, la intrare exista un piton de marcare a intrarii, dar nu este usor de gasit.

Dupa un mic traveseu spre dreapta prindem brana si totul este mult mai clar. Traversam in continuare partile superioare ale Vaii Tapului, Vaii Urzicii, Vaii Caprelor. Dupa Valea Caprelor – poate cea mai larga vale la iesirea din Braul Mare al Costilei – trecem de o coama si intram pe teritoriul Vaii Priponului.
Din Barul Mare al Costilei se face spre dreapta o poteca ( marcata cu momai). Apucam pe ea, ne duce printre jnepeni spre stanga, dar in jos apropiindu-ne mult de firul clar al Vaii Priponului. Mergem mult pe malul drept ( nu coboram), dar la un moment dat intram pe fir chiar deasupra unei saritori mari. Traversam firul spre stanga pana la baza peretelui. Urmeaza un horn pamantos, mizerabil, dar usor de facut datorita vegetatiei.

De aici in 10 minute ajungem in fata stanei din Valea Priponului de unde facem stanga pana prindem poteca turistica de Valea Cerbului marcata cu banda galbena.
De aici in maxim 1 ora si jumatate esti in Busteni “ la bere si mici”!

1 comentariu

1. Amintiri said,

Iunie 22, 2010 la 8:28 pm

Hmm, ultima oara am urcat Hornul Coamei in toamna lui 1987, nu imi vine sa cred ca sunt 23 de ani de atunci. Imi aduc aminte cu multa emotie cum, din saua Vaii Coltilor, Hornul Coamei pare o fisura larga verticala in impresionantul perete al Galbinelelor. In acele vremuri daca am fi avut casti ar fi fost din cele purate pe santier de muncitori, coarda ar fi fost o franghie ceva mai groasa iar rapelurile erau le fel ca pe vremea lui Hans Dulfer, franghia infasurata intre coapsa si umar. Am urcat in timp record atunci, cam 40 de minute, asta dupa o vara intreaga petrecuta in abruptul Bucegilor si Pietrei Craiului. Si acum, inchizand ochii, vad Hornul, aud vantul suierand prin crapaturi si simt mirosul dulceag de muschi umed prezent in saritori. Ce viata!